czwartek, 14 marca 2013

Babka Cytrynowa Z Lukrem Cytrynowym











Opis: Babka o cytrynowym smaku, wilgotnym i mięsistym miąższu, obowiązkowo polana lukrem cytrynowym. Nie wiem co jeszcze mogłabym o niej napisać oprócz tego, że jest moją ulubioną babką. Piekę ją od kilku lat i jeszcze mnie nie zwiodła, choć wiem, że mogłaby, ponieważ dodatek soku do niej może spowodować u niektórych efekt zakalca. Na szczęście mi się to nie zdarza i mogę się nią delektować, gdy tylko zechcę. Prosta, szybka w przygotowaniu, składniki na nią przeważnie każdy z nas ma w domu (no chyba, że nie pijemy herbaty z cytryną ;)). Babka utrzymuje świeżość do trzech dni, a dla jej intensywniejszego koloru dodaję czasami kurkumę, która nie zmienia jej smaku.
Polecam.


Pochodzenie: przepis z internetu


Ilość: średnia babka (piekłam w formie na babkę o poj. 1 l i w 3. foremkach na babeczki o poj. 50 ml każda, ale mozemy ją również upiec w formie o poj. 1,5 l)






Składniki Na Babkę:
  • 4 duże jajka
  • 250 g miękkiego masła/margaryny
  • 2/3 szkl. cukru (165 g)
  • skórka otarta z 1 większej cytryny
  • sok wyciśnięty z 1 większej cytryny
  • 1,5 szkl. mąki pszennej 
  • 2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1 łyżeczka kurkumy (opcjonalnie dla uzyskania intensywniejszego koloru)


Składniki Na Lukier Cytrynowy:
  • 180 g cukru pudru
  • sok wyciśnięty z 1/2 cytryny 
  • ok. 2 łyżki wrzącej wody




Przygotowanie Babki
  1. Białka oddzielić od żółtek.
  2. Masło/Margarynę włożyć do miski i podzielić na kilka mniejszych kawałków.
  3. Zmiksować na puszystą i kremową konsystencję do momentu, kiedy stanie się bielsze/sza.
  4. Dodawać po jednym żółtku stale ucierając do momentu, kiedy każde pojedynczo dodane żółtko połączy się z masą i utworzy jednolity kolor.
  5. Dodawać stopniowo cukier stale ucierając ok. 2-3 min.
  6. Dodać skórkę z cytryny.
  7. Zmiksować dla połączenia się składników.
  8. Wlać sok z cytryny.
  9. Zmiksować dla połączenia się składników.
  10. W oddzielnej misce ubić na sztywno białka.
  11. Wmieszać je delikatnie łyżką/szpatułką w kilku etapach do ucieranej masy, aby za każdym dodaniem piana z białek połączyła się z resztą masy, ale nie utworzyła wody.
  12. W oddzielnym naczyniu wymieszać mąkę z proszkiem do pieczenia i kurkumą.
  13. Przesiewać stopniowo mieszankę do miski z ucieranymi składnikami i za każdym razem dokładnie wymieszać, aby składniki całkowicie się połączyły.
  14. Piekarnik rozgrzać do 180*C.
  15. Formę na babkę posmarować masłem i oprószyć bułką tartą.
  16. Wylać ciasto do formy na babkę.
  17. Piec 40-50 min. do momentu, kiedy patyczek włożony w środek ciasta będzie suchy, a babka nabierze złocistego koloru.
  18. Babkę wyciągnąć po ok. 10 min. z formy i studzić na kratce.
  19. Polać gotowym lukrem.



Przygotowanie Lukru:
  1. Do cukru pudru dodać sok wyciśnięty z cytryny i wrzącą wodę.
  2. Utrzeć (np. widelcem, trzepakiem lub mikserem) do uzyskania gładkiej konsystencji.
  3. Polać natychmiast po babce lub odczekać chwilę, aż lukier lekko zgęstnieje i wtedy polać po babce.


17 komentarzy:

  1. Witam
    Czy ubite białka można wmieszać do utartej masy za pomoca miksera?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, za chwilę dopisze to w przepisie, ale teraz wyjaśnię dlaczego nie. Ubite jajka możemy wmieszać tylko za pomocą szpatułki lub łyżki, za pomocą miksera zrobi nam się z nich woda, o której właśnie wspominam, aby jej uniknąć :) Pozdrawiam.

      Usuń
  2. PS: Gratuluję bloga-jest świetny.Od jakiegoś czasu go śledzę i korzystam z pani przepisów.Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję serdecznie za miłe słowa. Pozdrawiam również ;)

      Usuń
  3. Upiekłam dziś tą babkę z moim kochamym dzieciątkiem. Jest smaczna i napewno pojawi sie u nas jeszcze na swięta. Dziekuję i polecam. Pozdrawiamy z synkiem:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, że skorzystałaś z mojego przepisu, a babka Wam smakowała. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  4. mnniamm !
    dodaję do obserwowanych
    lubieessc.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Jaka żółciutka, mniam! Przepadam za cytrynowymi babkami ;) Pozdrawiam, gingerbreath.blox.pl

    OdpowiedzUsuń
  6. A ja z braku cytryny zrobiłam z pomarańczą i wyszła rewelacyjna ! Bardzo dziękuję za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo. Z pomarańczą zapewne wyszła mniej kwaśna w smaku, ale to też jest dobry i pyszny pomysł w razie braku cytryny ;) Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  7. Bardzo pysznie wygląda ta babeczka! Mniam:)
    Lubię cytrynowe.

    OdpowiedzUsuń
  8. Zrobiłam tę babkę na święta, wyszła rewelacyjnie! Babkę robiłam pierwszy raz w życiu i nawet nie spodziewałam się takiego efektu! Zniknęła ze stołu w mgnieniu oka :)
    Pozdrawiam gorąco :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo, że babka wyszła i smakowała. Pozdrawiam również smacznie :)

      Usuń
  9. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  10. Wlasnir sie piecze zobaczymy co wydzie

    OdpowiedzUsuń
  11. Upiekłam tą babeczkę , wyszła pyszna, aż sama nie mogłam się nadziwić, że mi wyszła. Dzięki za przepis. Fajna opcja z tymi babeczkami małymi, wykorzystam na Wielkanoc - upiekę tak jak Ty i większą zostawię w domu, a pozostałe malutkie do koszyczka na święconkę - dwie pieczenie na jednym ogniu ;) Pozdraiwam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Zrobiony i pychota jeszcze tak pyznej babki nie jadłam :)

    OdpowiedzUsuń

Zachęcam i z góry dziękuję za podzielenie się swoją opinią i doświadczeniami. Pozdrawiam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...