środa, 2 maja 2012

Zupa Jarzynowa







Opis: Zupa jarzynowa to pyszny klasyk wśród zup. Istnieją różne wersje kombinacji warzyw, ale ja gotuję zupę jarzynową tylko w ten sposób, bo taki smakuje nam najbardziej. Jest to ulubiona zupa mojego Męża, który nazwał ją sobie po swojemu "Zupa ogródkowa".
Dbający o linię i nie tylko mogą pominąć mąkę i śmietanę, zwłaszcza latem, kiedy zupa smakuje nam bez takich dodatków, gdyż warzywa są tak słodkie, że niczym nie musimy ulepszać smaku zupy.
Polecam.

Z polskiego jarzynowego klasyku proponuję również "Sałatkę Jarzynową|"


Pochodzenie: kuchnia polska; przepis własny


Ilość: 2 l 



Składniki:
  •  1,200 l wody
  • porcja mięsa na zupę (np. 1 noga z kurczaka, 2 skrzydełka kurczaka, 1/2 korpusu kurczaka, kość wołowa/wieprzowa)
  • 2 liście laurowe
  • 3 ziela angielskie
  • 1 większa marchewka, pokrojona w kostkę
  • 1 średnia pietruszka, starta na tarce
  • 2 garście półplasterków pora
  • 2 garście startego na tarce selera
  • 2 średnie ziemniaki, pokrojone w kostkę
  • 2-3 garście świeżego/mrożonego zielonego groszku lub zielona fasolka pokrojona na małe kawałki
  • ok. 0,5 małego świeżego/mrożonego kalafiora/brokuła lub 50/50, podzielonego na różyczki (ok. 0,5 kg)
  • koperek świeży/mrożony, posiekany (opcjonalnie, ale bardzo polecam)
  • 2-4 czubate łyżki gęstej śmietany
  • 1 pełna łyżka mąki
  • sól
  • pieprz



Przygotowanie:
  1. Do garnka wlać zimną wodę.
  2. Dodać porcję mięsną.
  3. Dodać liście laurowe i ziela angielskie.
  4. Doprowadzić do zagotowania. 
  5. Gotować 15-20 min. na małym płomieniu pod przykryciem.
  6. Dodać marchewkę, pietruszkę, por i seler.
  7. Gotować na średnim płomieniu pod przykryciem do momentu, kiedy warzywa będą średnio-miękkie.
  8. Dodać ziemniaki, groszek i kalafior.
  9. Gotować na średnim płomieniu pod przykryciem, aż warzywa będą całkowicie miękkie.
  10. Z zupy odlać 1 dużą chochlę wywaru i dodać do niej śmietanę, aby się zahartowała.
  11. Wymieszać.
  12. Dodać mąkę.
  13. Wymieszać.
  14. Wlać do gotującej się zupy.
  15. Zagotować ponownie i gotować jeszcze 2 min.
  16. Jeśli zupa wyjdzie nam zbyt gęsta (chodzi o ilość warzyw w stosunku do wywaru), należy dolać odrobinę wody i ponownie zagotować zupę.
  17. Odstawić z płomienia.
  18. Dodać posiekany koperek.
  19. Doprawić solą i pieprzem.
  20. Wymieszać.
  21. Podawać solo lub z pieczywem.

26 komentarzy:

  1. klasyka gatunku! we wspaniałym, eleganckim wydaniu.
    pięknie podałaś ;]

    OdpowiedzUsuń
  2. Kiedys bylam strasznym niejadkiem i jarzynowej unikalam jak ognia, ale teraz chetnie bym zjadla taka zupe. Piekne zdjecia!

    OdpowiedzUsuń
  3. Klasyk wśród zup wygląda w Twoim wydaniu po prostu cudownie...i pewnie tak samo smakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda wspaniale! Bardzo smakowite wydanie!

    OdpowiedzUsuń
  5. Ależ ładne podana! Wspaniała, pyszna zupka :)

    OdpowiedzUsuń
  6. pięknie podana, super zupa.

    OdpowiedzUsuń
  7. Tęsknie za tym polskim smakiem a u Ciebie w tle jeszcze tęskniącymi oczami dostrzegłam polski chleb. Musiał być pyszny obiad!:)

    Pozdrawiam z Indii;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och chyba mogłabym zapomnieć o polskim chlebie, żeby tylko móc żyć tam gdzie Ty. Indie to miejsce na ziemi z moich dziecięcych marzeń, więc dużo mogłabym sobie odmówić kosztem tego marzenia :) Fascynująca architektura i w wiele rzeczy. Ostatnio nawet poluję na jakieś indyjskie akcesoria kuchenne, dodatki itp., żeby oddać klimat potrawie, którą mam w planach, ale niestety nie jest łatwo zdobyć takie skarby. Pozdrawiam.

      Usuń
  8. Jarzynowa to zdecydowanie moja ulubiona, często u nas gości, koniecznie z zielonym groszkiem:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo lubię .Wygląda wspaniale

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbią tą zupę i wypróbowałam Twoja wersję i wyszła pysznie. Podobnie robiła moja mama. Taki domowy smak jak z czasów dzieciństwa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że przypomniała Ci smaki dzieciństwa i kuchnię mamy :) Pozdrawiam.

      Usuń
  11. Ja także zrobiłam tą zupkę wg Twojego przepisu i jestem zachwycona! Wielkie dzięki za to, że udzielasz się w necie i wspomagasz naszą kuchnię swoim talentem. Pozdrawiam! Wszystkiego dobrego!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo za ciepłe słowa. Smaki tradycyjnych polskich dań wzoruję na smakach z mojego domu, ale jak wiadomo każdy z czasem coś dodaje od siebie, bo wyrabia sobie swój gust smakowy. Cieszę się, że zupa smakowała. Pozdrawiam również.

      Usuń
  12. Pyszna ta zupka zrobiłam dziś i już zawsze będę wzorować się tym przepisem:) Serdecznie pozdrawiam Ilona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że zupka tak zasmakowała i miło mi, że masz zamiar wzorować się na jej smaku. Pozdrawiam serdecznie Ilono ;)

      Usuń
  13. jeszcze kalarepa powinna być w zupie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja niestety nie mam do niej dostępu, ale często zastępuję ją rzepą, która jest bardzo popularna w Irlandii i jada się ją przeważnie w zupie lub zestawie warzyw gotowanych na parze i podawanych do tłuczonych ziemniaków z porcją mięsa. Szkoda, ze rzepka nie jest tak popularna w Polsce, bo znalazłoby się wiele przepisów z jej zastosowaniem :) Pozdrawiam.

      Usuń
  14. Zrobiłam zupkę i wyszła pyszna mimo, że nie miałam kalafiora (zamiast i dodałam groszek i pociętą fasolkę). Bardzo fajny blog, na pewno coś jeszcze od Ciebie ugotuję. Pozdrawiam! Bogna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa, ciesze się, że zupka smakuje i pozdrawiam również.

      Usuń
  15. Zupka rewelacja! Swietny przepis latwy do odtworzenia i szczegolowy. Zupe robilam dla mojego 8 miesiecznego synka takze bez maki i smietany,a ze spi to zjadlam juz prawie polowe :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) Ciesze się, że tak Ci zasmakowala :) Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  16. Przepis ... rewelacja. Moja córa i ja ... tata, mieliśmy "zachcianę", padło jak zawszę na przepis z Twojego bloga. Przyznam się, że wykorzystałem już kilka z twoich przepisów. Czekamy na więcej rewelacji.
    ludwik_001

    OdpowiedzUsuń
  17. Rewelacja +++++

    OdpowiedzUsuń
  18. Wyszła pysznie! Fasolka zielona i kalafior. Koniecznie trzeba dodać koperek!! Cudo.

    OdpowiedzUsuń
  19. no ja zaraz się zabieram za gotowanie według tego przepisu. zobaczymy co mi wyjdzie :-)))

    OdpowiedzUsuń

Zachęcam i z góry dziękuję za podzielenie się swoją opinią i doświadczeniami. Pozdrawiam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...