poniedziałek, 21 maja 2012

Mizeria (na słodko-kwaśno)








Opis: Mizeria to mój ulubiony letni dodatek do dania z ziemniakami w roli głównej. Kiedy kilka lat temu na pewnym obiedzie zostałam poczęstowana mizerią, która została wyłącznie przyprawiona pieprzem i solą, nie wiedziałam, że taka wersja w ogóle istnieje. Czegoś mi w niej brakowało.
Moja Babcia przyrządzała ją na słodko-kwaśno, oczywiście również z dodatkiem soli i tak samo przyrządza ją moja Mama oraz wszyscy w Naszej Rodzinie. Ja również przygotowuję ją w taki sposób do dnia dzisiejszego i tylko taka mizeria smakuje dla Nas wyśmienicie. Nigdy nie zamieniłabym jej na wersję z solą i pieprzem.
Mizeria z ogórków startych na tarce jest rzadszą wersją, którą należy jeść łyżeczką.
Polecam szczerze.

A może masz ochotę na sałatę z ogórkiem i śmietaną, przyrządzaną podobnie do tej mizerii? Jeśli tak to przepis znajdziesz tu: "Sałata Z Ogórkiem I Śmietaną"


Pochodzenie: kuchnia polska; przepis ogólnodostępny i rodzinny


Ilość: 3-5 porcji





Składniki:
  • 1 większy ogórek wężowy, obrany i starty na tarce na grubych oczkach lub 2 szkl. obranych i startych na tarce świeżych ogórków gruntowych
  • 1 duży kubek gęstej kwaśnej śmietany 12% (330 g)
  • 150 ml mleka pełnotłustego
  • pęczek koperku (opcjonalnie)
  • pęczek szczypiorku (opcjonalnie)
  • 3-4 łyżeczki cukru kryształu
  • 2-3 łyżeczki soku z cytryny (tj. mniej więcej sok wyciśnięty z 0.5 cytryny)
  • ok. 1 łyżeczka soli
  • pieprz do smaku


Przygotowanie:
  1. Do ogórków dodać śmietanę.
  2. Wymieszać.
  3. Wlać mleko.
  4. Wymieszać.
  5. Dodać posiekany koper.
  6. Dodać posiekany szczypiorek.
  7. Dodać sok z cytryny.
  8. Dodać cukier.
  9. Wymieszać.
  10. Doprawić solą i pieprzem.
  11. Wymieszać.
  12. Podawać z ziemniakami z wody, puree ziemniaczanym lub młodymi ziemniakami z wody oraz porcją gotowanych warzyw lub porcją mięsa lub 50/50.

A może masz ochotę na sałatę z ogórkiem i śmietaną, przyrządzaną podobnie do tej mizerii? Jeśli tak to przepis znajdziesz tu: "Sałata Z Ogórkiem I Śmietaną"

19 komentarzy:

  1. Każdy ma jakiś swój własny przepis na mizerię, wyniesiony z domu. U mnie, "mizeria" to ogórki pokrojone w plasterki, które pływają w dużej ilości rzadkiej śmietany, obowiązkowo posolone i z dużą ilością octu!:) Takie uwielbiam :) Natomiast u mojego M., "mizeria" to posolone ogórki "upaćkane" w gęstej śmietanie :). Zawsze wtedy proszę o ocet:) Twoja wersja jest ciekawa, zastanawiam się czy by mi posmakowała... :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Klasyk, jeden z pyszniejszych dodatków do obiadu;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię mizerię, właśnie taką:)

    OdpowiedzUsuń
  4. U mnie w domu mizeria to ogórki pokrojone w plasterki, z półtalarkami cebuli, z dużą ilością gęstej kwaśnej śmietany, posolone i popieprzone ! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. uwielbiam mizerie<3
    buziaki
    ps.obserwuje

    OdpowiedzUsuń
  6. Mizerię mogłabym jeść az do znudzenia. Uwielbiam :) następnym razem na pewno wypróbuję z dodatkiem cytryny :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zabawne :) nawet nie wiesz, ile walki u mnie w domu o mizerię! ja lubię właśnie tę wersję z solą, bo tak zawsze jedliśmy w domu, a u mojego męża zawsze była z cukrem. Zawsze jak przygotowujemy, to jest awantura, jak mamy przyprawić hehe w końcu zaczęliśmy robić sobie w oddzielnych miseczkach :)
    pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Przepis super, polecam użyć śmietany firmy Piątnica. Bo najlepsze jest to co od nas:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że przepis się spodobał. A co do śmietany to Piątnica faktycznie godna jest uwagi, często ją używam.

      Usuń
  9. Mamcia Julii4 lipca 2012 13:28

    Zawsze robiłam mizerię z solą, ale od jakiegoś czasu zaraziłam się Twoim przepisem i nie moge się oderwac od tej mizerii, polecam każdemu. Dzięki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie, że mizeria tak bardzo zasmakowała. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  10. I ja od dziś ją lubię. Dzięki za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Oczywiście, że mizeria to: sól, pieprz, odrobina cukru i kwasku cytrynowego (najlepiej w płynie lub prosto z cytryny).

    OdpowiedzUsuń
  12. Dzisiaj spróbuje zrobić tą mizerię:) Mam nadzieję, że się uda:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Zachęcam i z góry dziękuję za podzielenie się swoją opinią i doświadczeniami. Pozdrawiam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...