piątek, 29 listopada 2013

Sernik Dyniowo-Pomarańczowy Z Bezą




sernik dyniowo-pomarańczowy


sernik dyniowo-pomaranczowy 2


Opis: Sernik dyniowo-pomarańczowy powstał z potrzeby wykorzystania pomarańczy w moim domu, ale równiez z obawy o to, że sam dyniowy może nie do końca sprostać moim nadziejom, ponieważ sam dyniowy sernik juz kiedyś piekłam, więc tym razem przydałoby się ulepszyć go o jakiś dodatkowy smak :) Sernik własnie wyszedł taki, jaki sobie wyobrażałam, choć miałam obawy co do smaku pomarańczowego, ale okazało się, że te dwie pomarańcze w zupełności wystarczyły, aby smak pomarańczowy był równie wyczuwalny w serniku jak ten dyniowy. Dodatkowo sernik zawiera  przyprawę korzenną, w moim przypadku domowej roboty, więc jesli skorzystacie z kupnej radzę dać jej trochę więcej, aby smak nie zginął, ponieważ właśnie on łączy dynię, pomarańczę i ser w jedną całość. Oprócz tego mamy w nim jeszcze bezę pomarańczową, taką, jaką prezentuje nam sernik złota rosa. Jego konsystencja jest niewatpliwie niewiarygodna, jeśli moge użyc takiego okreslenia, bo jest to sernik zaliczany do tych jak ja je nazywam mazistych, ale jeszcze bardziej kremowych, przyblizonych do serka mascarpone, który się w nim znajduje.
Czy polecam go? Tak, z całym sercem w pełni zasługuje na polecenie i przygotowanie go w okresie jesiennym, zimowym, a nawet świątecznym, bo zawsze możemy zaskoczyć gości czyms innym, nieoniecznie tradycyjnym sernikiem :) 


Pochodzenie: przepis własny


Ilość: tortownica o wym. 25-26 cm





Składniki Na Spód I Boki Ciasteczkowe:




Składniki Na Masę Serową:

  • 600 g serka kremowego (typu Mój Ulubiony, Philadelphia)
  • 250 g sera Mascarpone
  • 1 szkl. cukru brązowego
  • 1/4 szkl. cukru białego
  • 2 szkl. puree z dynii *
  • 3 jajka
  • 3 żółtka
  • 1,5 łyżeczki domowej przyprawy do piernika**
  • 1 łyżka ekstraktu z wanilii
  • skórka starta z 2,5 średnich pomarańczy
  • sok wyciśnięty z 2 średnich pomarańczy
  • 40 g mąki pszennej
  • 20 g mąki ziemniaczanej
* puree z dyni powinno być odciśnięte przez gazę/szmatkę z nadmiaru wody; ja użyłam 1,5 kg upieczonej dyni piżmowej i uzyskałam z niej dokładnie 2 szkl. puree, które moim zdaniem było idealne, ponieważ odcisnęłam je z nadmiaru wody i dzięki temu sernik nie wyszedł zby rzadki po upieczeniu, co jest bardzo ważne
** uzywając przyprawy kupnej musicie zdac się na swój smak i dodać jej trochę więcej, poniewaz ona już nie jest tak aromatyczna jak domowej roboty


Składniki Na Bezę:
  • 3 białka 
  • niecałe 0,5 szkl. cukru 
  • skórka otarta z 0,5 pomarańczy
  • garść wiórków kokosowych 


Przygotowanie Boków i Spodu Ciasteczkowego:
  1. Ciastka zmielić w malakserze/blenderze z większymi nożami lub umieścić w woreczku próżniowym i zmiażdzyć je na pył poprzez uderzanie w nie płaską stroną tłuczka do mięsa.
  2. Ciastka umieścić w misce.
  3. Dodać przyprawę do piernika oraz cukier..
  4. Wymieszać.
  5. Dodać roztopione masło.
  6. Wymieszać ręcznie, aby ciastka uzyskały konsystencję mokrego piasku, czyli takiego który da się zgnieśc w ręce i nie rozsypuje się.
  7. Na spód formy do pieczenia wyłożyć papier pergaminowy.
  8. Boki formy posmarować masłem.
  9. Rozgniecione ciastka przedzielić na dwie równe części.
  10. Jedną częśc wyłożyć na spód formy, dociskając łyżką, aby konsystencja była zwarta.
  11. Następną część podzielić na 4 równe części i wyłożyć każda częśc po kolei na bokach formy, pod sam koniec postępując w podobny sposób z łyżką.
  12. Formę odstawić na bok lub do lodówki na czas przygotowywania masy serowej.



Przygotowanie Masy Serowej:
  1. Oba rodzaje serów wyciągnąć wcześniej z lodówki, aby uzyskały temp. pokojową.
  2. W misce utrzeć sery, aby uzyskały jednolitą, gładką konsystencję.
  3. Dodać cukier.
  4. Ucierać ok. 3 min. aby cukier lekko się rozpuścił.
  5. W osobnej misce umieścić puree z dynii.
  6. Dodać żółtka i jajka.
  7. Wlać ekstrakt z wanilii.
  8. Dodać skórkę z pomarańczy oraz sok.
  9. Dodać przesianą mąkę wraz z przyprawą do piernika.
  10. Wszystko wymieszać mieszadłem (niekoniecznie mikserem, ważne, aby składniki były dobrze połączone i jajka tylko roztrzepane).
  11. Całą zawartość dodać do sera z cukrem.
  12. Zmiksować/Utrzeć dla połączenia się składników, nie dłużej, ponieważ sernik nie powinien mieć zbyt dużej ilości pęcherzyków powietrza.
  13. Ową masę wlać do formy z ciasteczkami.
  14. Piekarnik rozgrzać do 160*C. 
  15. Włożyć do niego sernik na środkowy ruszt.
  16. Na sam dół piekarnika położyć naczynie żaroodporne, a do niego wlać wrzącą wodę.
  17. Piekarnik szybko zamknąć. 
  18. Piec sernik przez 20 min.
  19. Po tym czasie zwiększyć temp. do 180*C.
  20. Piec 10 min.
  21. Po tym czasie sernik powinien się ściąć z wierzchu i powinien nabrać koloru, więc aby sie nie przepiekł przez dalszy czas pieczenia należy zabezpieczyć go folią aluminiową z góry.
  22. Sernik piec przez następne 30 min.
  23. W między czasie należy ubić pianę z białek na sztywno.
  24. Dodać cukier i ubijać do momentu, kiedy piana uzyska sztywną i lśniąca konsystencję.
  25. Dodać skórkę z pomarańczy i zmiksować dla połączenia się składników.
  26. Po upływie 30 min. sernik wraz z naczyniem z wodą wyjąć z piekarnika. 
  27. Wodę można wylać, zaś na sernik wyłożyć pianę i posypać wiórkami kokosowymi.
  28. Piec w tej samej temp. przez ok. 15 min. do momentu, kiedy beza uzyska złocistego koloru.
  29. Sernik po upieczeniu studzić przez 1 godz. w lekko uchylonym piekarniku.
  30. Następnie w temp. pokojowej.
  31. Gdy ostygnie całkowicie, należy ściągnąć z niego obręcze formy i schłodzić przez całą noc w lodówce.
  32. Przechowywać w lodówce lub w bardzo chłodnym miejscu.


15 komentarzy:

  1. Jakież to piękne! Dynia i pomarańcza to iście zimowy duet :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mmm, sernika dyniowego jeszcze nie robiłam, ale Twoje zdjęcia bardzo zachęcają, że chyba się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Po pierwsze piękne zdjęcia(na całym blogu ;) ), po drugie obłędny sernik, a po trzecie wspaniały pomysł z dodaniem skórki pomaranczowej do bezy. Pycha! Będę wpadał! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. świetny pomysł z tą skórką w bezie! no i w ogóle konsystencja ciasta wygląda zachęcająco!

    OdpowiedzUsuń
  5. Rewelacja! Musi być przepyszny. Zdjęcia są piękne.
    Kasia

    OdpowiedzUsuń
  6. Dariu,sernik wygląda przepięknie! Ma cudowny kolor i na pewno smakuje obłędnie.
    Pozdrowienia:)

    OdpowiedzUsuń
  7. cudownie się prezentuje ! aż nie można się na patrzeć, i od razu chce się siegnąć po kawałek ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Cieszę się bardzo, że się Wam podoba i serdecznie dziękuję każdemu z osobna za miłe słowa. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Co za wypiek, od samego patrzenia już ślinka cieknie, wygląda rewelacyjnie, pozdrawiam :***

    OdpowiedzUsuń
  10. Wygląda bajecznie, z bezą musiał smakować wyśmienicie :)

    OdpowiedzUsuń
  11. wygląda CUDNIE !! chyba już wiem co upiekę na weekend !

    OdpowiedzUsuń
  12. hmm bardo ciekawie wygląda, nie przepadam za dynią za bardzo hmm ale chętnie bym spróbował :P

    OdpowiedzUsuń
  13. Ale świetnie wyglądający sernik:) Ciekawe czy smakuje tak dobrze jak wygląda:)


    http://www.document-manager.pl

    OdpowiedzUsuń
  14. Smakuje nawet lepiej niż wygląda:D

    OdpowiedzUsuń

Zachęcam i z góry dziękuję za podzielenie się swoją opinią i doświadczeniami. Pozdrawiam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...