czwartek, 27 grudnia 2012

Sernik Na Zimno Z Prażonymi Jabłkami







Opis|: Jeśli jeszcze nie macie dosyć moich cynamonowych propozycji to zapraszam na pyszny sernik na zimno.
Przygotowując go, zostałam zapytana z czym będzie ów sernik i odpowiedziałam "Z jabłakmi", na co pytający : "Sernik na zimno z jabłkami???" - ze zdziwioną miną. Następnie dodałam, że są to jabłka prażone, więc jego mina lekko zmieniła wyraz, ale dalej nie było to coś, co mogłoby wydawać się entuzjastycznym nastawieniem do sytuacji :) Być może Wy zareagowaliście w podobny sposób po przeczytaniu tytułu. Dodam tylko, że następnym pytaniem, jakie zostało mi zadane to"Kiedy zrobisz znów ten sernik?"- tym razem z miną błagającą ;). 
Przepis zaczerpnęłam z książki kucharskiej hotelu Carton House w Irlandii i świadoma ich czterech gwiazdek, zaufałam kucharzowi/cukiernikowi w 100%. Nawet nie zastanawiałam się nad tym, czy przygotowanie tego sernika to dobry pomysł. Okazał się świetnym pomysłem, bardzo oryginalnym i pysznym. Jedyne, co zmieniłam w przepisie, to dodanie galaretki jabłkowej na wierzch sernika (skoro do masy serowej wchodzi odrobinę soku jabłkowego, to czemu z pozostałości, jaka mi została nie mogłabym zrobić domowej galaretki jabłkowej :), co w sumie utworzyło ciasteczkową galaretkę (skoro istnieją lody ciasteczkowe, to czemu nie miałaby zaistnieć ciasteczkowa galaretka :))  i trochę nieznaczących zmian typu dodanie cynamonu na jabłka). 
Górę sernika można wykonać również z samej galaretki lub z samych ciastek.


Pochodzenie: lekko zmodyfikowany przepis z książki kucharskiej Hotelu Carton House


Ilość: tortownica o średnicy 26 cm 





Składniki Na Spód Ciasteczkowy:
  • 400 g ciastek digestive
  • 1 pełna łyżka drobnego cukru/cukru pudru
  • 1 pełna łyżka mielonego cynamonu
  • 1 pełna łyżeczka mielonego imbiru
  • 150 g masła



Składniki Dodatkowe:
  • 3 średnie jabłka
  • zmielony cynamon
  • 3-4 łyżki wody



Składniki Na Masę Serowo-Śmietankową:
  • 400 g serka kremowego (np. Philadelphia, Mój Ulubiony itp.)
  • 200 g cukru pudru
  • 5 płaskich łyżeczek żelatyny
  • 150 ml soku jabłkowego (może być słodzony)
  • 500 ml śmietany 30%



Składniki Na Galaretkę Jabłkową:
  • 500 ml soku jabłkowego (może być słodzony)
  • 3 łyżeczki żelatyny 



Przygotowanie Spodu Ciasteczkowego:
  1. Ciastka zmielić na tzw. proszek (jeśli nie posiadamy malaksera, ciastka można pokruszyć rękoma na mniejsze kawałki i włożyć do większego woreczka lub woreczka próżniowego, po czym szczelnie /zawiązać/zamknąć i ugniatać/wałkować wałkiem do momentu, kiedy całkowicie skruszeją).
  2. Wsypać do średniej miski.
  3. Dodać cukier.
  4. Dodać cynamon.
  5. Dodać imbir.
  6. Wymieszać dokładnie łyżką.
  7. W garnuszku rozpuścić masło.
  8. Po ściągnięciu garnuszka z masłem z palnika, wlać masło do miski ze zmielonymi ciasteczkami.
  9. Wymieszać dokładnie łyżką.
  10. Spód formy do pieczenia odrysować na papierze do pieczenia i wyciąć.
  11. Formę posmarować lekko odrobiną masła (na tyle, aby papier przykleił się do formy).
  12. Wycięty papier do pieczenia przykleić na spód formy.
  13. Wysypać zmielone ciastka z masłem na spód formy (100 g można zostawić sobie na kruszonkę).
  14. Ubić je dokładnie żelazną łyżką i wyrównać gładząc łyżką powierzchnię spodu ciasteczkowego.
  15. Gotowy spód schłodzić w lodówce przez 20-30 min.



Przygotowanie Jabłek:
  1. Jabłka obrać cienko.
  2. Przekroić na 4 równe części (przekroić je w znak "+").
  3. Z każdej części wykroić nasienie.
  4. Każdą część jabłka pokroić wzdłuż na cienkie plasterki (ale nie za cienkie, aby nie połamały się w trakcie prażenia).
  5. Do garnka dodać jabłka.
  6. Wlać na początku 3 łyżki wody.
  7. Prażyć jabłka na średnim płomieniu bez przykrycia, od czasu do czasu mieszając je do momentu, kiedy zmiękną, lecz nadal będą chrupiące, ale nie rozgotowane (w razie konieczności można dodać rezerwową łyżkę wody, aby przedłużyć czas prażenia).
  8. Jabłka lekko ostudzić (nie mogą być gorące).
  9. Ułożyć na schłodzonym spodzie ciasteczkowym.
  10. Posypać z wierzchu cynamonem.
  11. Włożyć do lodówki.



Przygotowanie Masy Serowo-Śmietankowej:
  1. Do miski włożyć serek kremowy.
  2. Dodać cukier puder.
  3. Zmiksować do połączenia się składników.
  4. Sok jabłkowy wlać do garnuszka.
  5. Dodać żelatynę.
  6. Podgrzewać na małym płomieniu do momentu rozpuszczenia się żelatyny (sok nie może się zagotować).
  7. Odstawić do ostudzenia.
  8. W tym czasie do miski wlać schłodzoną śmietanę kremówkę.
  9. Ubić na sztywno.
  10. Pod koniec ubijania wlać ostudzony sok z żelatyną.
  11. Zmiksować ponownie dla połączenia się składników.
  12. Ubitą śmietanę z sokiem i żelatyną dodawać stopniowo do zmiksowanego sera z cukrem, za każdym razem mieszając szpatułką (w razie potrzeby można całość na sam koniec zmiksować krótko mikserem).
  13. Masę serowo-śmietankową wlać do przygotowanej tortownicy ze spodem ciasteczkowym i jabłkami.
  14. Pozostałą kruszonkę ze spodu ciasteczkowego wysypać na wierzch ciasta.
  15. Sernik włożyć do lodówki.



Przygotowanie Galaretki Jabłkowej:
  1. Sok jabłkowy wlać do garnuszka.
  2. Zagotować.
  3. Odstawić z płomienia.
  4. Natychmiast dodać żelatynę.
  5. Mieszać do momentu rozpuszczenia się żelatyny.
  6. Ostudzić.
  7. Schłodzić.
  8. Wylać na wierzch sernika.
  9. Wstawić do lodówki na kilka godzin do momentu zastygnięcia mas.
  10. Można podać na stół chwilę po wyciągnięciu z lodówki i bez obaw dłużej trzymać na stole.

20 komentarzy:

  1. ach, pysznie!
    podoba mi się pomysł z wierzchem z prażonych jabłek :]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wierzch to akurat ciasteczkowa galaretka ;) Prażone jabłka znajdują się na spodzie z ciastek-przed warstwą serową ;) Pozdrawiam i cieszę si, że pomysł się podoba :)

      Usuń
  2. jaki piękny i równy! przyda się coś chociaż trochę lżejszego po tych świętach :)

    OdpowiedzUsuń
  3. cudowny! a zdjęcia przepiękne

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak dla mnie super połączenie smaków :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mniam, jaki on pyszny! Cudownie się prezentuje ,bardzo:)

    OdpowiedzUsuń
  6. serniczek prezentuje się idealnie, chętnie bym spróbowała :)

    OdpowiedzUsuń
  7. wygląda super :) też często ciasteczka digestive na spód stosuję :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawy sernik. Uwielbiam ten typ ciasta, a takiego jeszcze nie jadłam - zapisuję do wypróbowania :)

    OdpowiedzUsuń
  9. sernik przepyszny, zrobiłam z samej ciekawości, a okazało się, że wpisałam go do swojego zeszytu, bo wrócę do niego jeszcze nie raz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło czytać, że sernik zapisał się w kartkach Twojego zeszytu:) Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  10. sernik bardzo dobry, zrobiłam go na imieniny teściowej i wszystkim bardzo smakował. Mój Mąż zwłaszcza pochwalił, ponieważ uwielbia ciasta z jabłkami. Poza tym bardo ładnie się prezentuje. Zamierzam równiez skorzystać z innym Twoich przepisów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo cieszę się, że sernik zasmakował i miło, że chcesz skorzystać z moich pozostałych przepisów. Mam nadzieję, że inne wypieki lub dania również zasmakują Wam :) Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  11. Po jakim czasie można wylać galaretkę na masę serowo śmietankową? Czy ta masa od razu powinna być na tyle gęsta, że bez obaw można wlewać galaretkę po przygotowaniu? Wspaniałe przepisy :) Mam pełno zakładek, dzisiaj chili con carne, wczoraj był makaron z serem, a w weekend będą faszerowane papryki :) Nie mogę się naczytać tych przepisów! Mogę nie wychodzić kuchni :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatnio robiłam ten sernik i przyznam, że nie poczekałam aż galaretka nabierze bardziej zwartej konsystencji, ale wciąż jako tako lejącej i po kilkunastu minutach spłynęła, wsiąknęła w sernik, więc lepiej poczekać aż lekko skrzepnie, a co do serka powinien być lekko zastygnięty; nie polecam wylewac galaretki na jeszcze płynny. Pozdrawiam, mam nadzieję, że będzie smakować i chętnie przeczytam o wynikach :)

      Usuń

Zachęcam i z góry dziękuję za podzielenie się swoją opinią i doświadczeniami. Pozdrawiam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...