poniedziałek, 16 kwietnia 2012

Rolady Śląskie (Wieprzowe)







Opis: Śląskie rolady występują przeważnie w towarzystwie klusek śląskich i modrej kapusty. Rolady najczęściej robi się z mięsa wołowego i takie też są najsmaczniejsze. Ja częściej robię je w wersji wieprzowej, która jest także bardzo smaczna. Nie zawsze mam dostęp do ładnego mięsa wołowego. No i nie oszukujmy się, mięso wołowe jest dość drogie. Na jakieś święta owszem, ale na zwykły obiad wybieram wieprzowinę. Rolady to pracochłonne danie, które wymaga odrobinę cierpliwości i poświęconego im czasu. Za to smak potwierdza, że cały czas im poświęcony opłacał się w 100%.
Polecam szczerze.


Pochodzenie: kuchnia polska (śląska); przepis rodzinny i ogólnodostępny


Ilość: 10 roladek



Składniki:
  • 1 kg schabu bez kości
  • sól
  • pieprz
  • 0,5 małego słoiczka musztardy sarepskiej
  • kilka ogórków kiszonych (ja wykorzystałam 1/2 słoika ogórków o poj. słoika 900 ml)
  • 100-150 g boczku parzonego wędzonego
  • 0,5 większej cebuli
  • 1-1,5 łyżki smalcu/margaryny
  • 200 ml wody + 400 ml wody
  • 3 płaskie łyżki mąki pszennej + 100 ml wody



Przygotowanie:
  1. Schab pokroić w plastry o szerokości 2 cm.
  2. Rozbić cienko przez woreczek, aby mięso nie uszkodziło się zbytnio.
  3. Przyprawić solą i pieprzem z obu stron.
  4. Na jedną ze stron mięsa wyłożyć musztardę i posmarować nią całą powierzchnię (ok. 1 łyżeczka). 
  5. Składniki farszu należy ułożyć na długość rozbitego kotleta i jego szerszy koniec (nie całkiem przy samym brzegu).
  6. Wyłożyć 1/4 grubszego plastra boczku.
  7. Obok położyć pasek boczku o wielkości mniej więcej tyle, co stanowi cebula.
  8. A na górę tych składników położyć pasek ogórka (wielkość zależna od wielkości rozbitego mięsa-ja daję 1/4 ogórka wielkości kciuka lub dopasowuję wielkością do pozostałych składników).
  9. Lekko zawinąć dwa równoległe boki między boczkiem, ogórkiem a kiełbasą.
  10. Mięso zawinąć od samego brzegu po koniec w rulonik.




Przygotowanie Główne:
  1. Z pozostałym mięsem postąpić w ten sam sposób.
  2. W rondlu/patelni/brytfannie, w której będziemy smażyć mięso rozgrzać tłuszcz.
  3. Rolady włożyć do naczynia i obsmażyć na średnim lub większym płomieniu na rumiano, z każdej strony.
  4. Mięso zalać 200. ml wody.
  5. Dusić na małym ogniu pod przykryciem (ma się tylko bardzo lekko gotować) przez ok. 1 godz., co jakiś czas obracając mięso z każdej strony.
  6. Smażyć do momentu, kiedy mięso uzyska brązową barwę, a płyn znacznie się zredukuje.

         7.  Mięso zalać wodą. 
         8.  Doprowadzić do zagotowania.
         9.  Rolady wyjąć z wywaru.



    Przygotowanie Sosu:
    1. Mąkę wymieszać ze 100. ml wody.
    2. Wlać do gotującego się wywaru.
    3. Mieszać do ponownego momentu zagotowania, a następnie zgęstnienia sosu.
    4. Rolady podawać na ciepło wraz z polanymi sosem ziemniakami, kluskami śląskimi i wybranymi sałatkami lub innymi dodatkami na ciepło.
     

      27 komentarzy:

      1. jak ja lubię coś konkretnego zjeść, a to- to akurat coś dla mnie. Wg mnie wcale nie jest bardzo pracochłonne, ot codzienność w kuchni. Pozdrawiamy Tapenda

        OdpowiedzUsuń
      2. Mniam! Podobają mi się te roladki. Pyszne muszą być:)

        OdpowiedzUsuń
      3. Jedna z najlepszych rzeczy wymyślonych przez człowieka dla człowieka!

        OdpowiedzUsuń
      4. a jakie zgrabne te roladki, mi nie zawsze wychodzą takie kształtne i równiutkie ;)

        OdpowiedzUsuń
        Odpowiedzi
        1. Gdy mięso jest cienko rozbite, to łatwiej się zwija rolady (przekonałam się o tym niejednokrotnie i takie nawet smakuje mi najlepiej):)

          Usuń
      5. Pięknie podane i bardzo apetyczne, aż ślinka cieknie!:)

        OdpowiedzUsuń
      6. moja mama takie robiła...mmmmm...pychota. Ja też czasem przygotuję i koniecznie z klusiami śląskimi.

        OdpowiedzUsuń
      7. Piekny, śląski obiadek! Uwielbiam roladki!

        OdpowiedzUsuń
      8. pyszna propozycja! już nie pamiętam, kiedy jadłam porządny obiad :)

        OdpowiedzUsuń
      9. dziewczyno ty chyba nigdy nie mialas nic wspólnego ze śląskiem...!!! Rolad nie robi sie ze schabu!!!!!!!!NEVER!!!!!

        OdpowiedzUsuń
        Odpowiedzi
        1. Nie, nie miałam, ale wiem, że niektorzy robią je również w wersji wieprzowej. Wszystko jest wytłumaczone w opisie, nie mam zamiaru się tłumaczyć. Pozdrawiam.

          Usuń
        2. Anonimowy popieram!!!!!!!!

          Usuń
        3. nie zejsraj się, ja pochodze ze Slaska i u nas tylko się wieprzowe jadło

          Usuń
        4. Hmmm, a my z mężem nie możemy jeść czerwonego mięsna, a jesteśmy Ślązakami i rolady uwielbiamy, więc sugeruje Pani, że mamy z nich zrezygnować w wersji wieprzowej, bo kaleczymy kuchnię??? Serio??? Moja prababcia (żyła 98 lat) nieraz mi powtarzała, że nie wszystkich na Śląsku było stać na woła, więc z wieprza rolady też robili. Może Wasza Książęca Mość jest z wyższych sfer, ja nie...

          Usuń
      10. witam wersja wieprzowa zgadzam sie ale nie schab chociaz to tez jest wieprz... :) ale polecam np z szynki...sa rowniez specjalne plastry wieprzowe i smaczniejsze sa jesli ogorek kiszony boczek cebulke i kiełbase pokroimy w kostke wymieszamy z łyzka musztardy a plastry dodatkowo przesmarujemy musztarda na to nałozymy farsz i zwiniemy obwiazujac nicia...przyprawimy ziarenkami smaku obtocymy w mace a w garnku usmazymy na margarynie z odrobinka smalcu..Podsmazyc tak mocno az sie podpieka z kazdej strony...wtedy podlac do polowy woda gotowac do miekkosci...(w mace dlatego ze na koniec wystarczy dodac jogurt nat. i sosik gotowy :) )polecam rewelacja..

        OdpowiedzUsuń
        Odpowiedzi
        1. Moja Mama odkąd pamiętam robi ze schabu i takie nam smakuje, a co do pokrojenia nadzienia w kostkę to owszem, można tak zrobić, ale wówczas podczas przekrojenia rolady nadzienie się rozsypuje, a w takim przypadku, kiedy jest w słupkach to kroimy je i równo z mięsem i możemy nadziać je na widelec, nie rozpada się i widać ładnie przekrój. Ziarenka smaku?? Zrezygnowałam z takich specyfików już rok temu. Mięso gotować? Ja wolę duszone, gotować mogę mięso na zupę lub bigos, ale to wszystko oczywiście kwestia gustu. Pozdrawiam.

          Usuń
      11. ludzie każdy ma swoje upodobania i nie krytykujmy, ja robię z karkówki ale schab też mi smakuje.
        Schab owijam jeszcze plastrem boczku. Pozdrawiam Justyna

        OdpowiedzUsuń
        Odpowiedzi
        1. Z karkówki równiez robię te rolady, a komentarzu wyżej zapomniałam dodać, że z szynki tez przygotowywałam rolady. Czyli wychodzi na to, że nie tylko jeden rodzaj mięsa się nadaje, ale na zdjęciu zaprezentowałam sposób na schab bz kości. Pozdrawiam.

          Usuń
        2. Rozumiem, że karkówka również się do tego nadaje?

          Usuń
      12. Dzisiaj zacznę przygotowywać te rolady. Robiłam je tylko raz w życiu i nie umiałam ich zwinąc. Super, ze to jest pokazane, bo moja cierpliwość jest malutka :p Niestety musowo muszę taki obiad na jutro stworzyć :)

        OdpowiedzUsuń
      13. Prawdziwe rolady ŚLĄSKIE robi się z mięsa wołowego!!!!!!!!! ze schabu to my Ślązacy klepiemy kotlety!!! Kaleczycie prawdziwą Śląską kuchnię!!!!

        OdpowiedzUsuń
        Odpowiedzi
        1. Nie rozumiem tego wpisu- chyba nikt Cię nie zmusza, by robić ze schabu? Albo by być na tej stronie? Jak się nie podoba to idź gdzie indziej albo załóż swój blog. Wolny kraj :)

          Usuń
      14. Zrobiłam te roladki na oczywiście niedzielny obiadek w towarzystwie teściów i bardzo im smakowały, nabrałam sobie punktów u teściowej :) Bardzo spodobało jej się wykonanie, bo roladki nie rozpadały się po przekrojeniu przez to, że w środku nadzienie krojone jest w słupki. Dzięki za przepis i pozdrawiam.

        OdpowiedzUsuń
      15. ale jak dzisiaj wszystko zrobiłam mam roladki zrobione,czy mogę je smażyć
        w poniedziałek

        OdpowiedzUsuń

      Zachęcam i z góry dziękuję za podzielenie się swoją opinią i doświadczeniami. Pozdrawiam.

      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...